Recenze: Hravá matematika u malých dětí? Nejlepší vklad do vzdělání!

O tom, jak moc fandím e-shopu Montessori hračky už určitě víte 🙂 Dneska jsem si proto připravila recenzi jedné z hraček, která vlastně vůbec hračkou není. Ale i přesto umožní dětem i vám rodičům, ochutnat radost z výuky matematiky. Jak tedy vypadá hravá matematika v podání montessori principů?

Hračka nebo výuková pomůcka?

Dnešní testovanou pomůckou jsou počítací destičky od značky Goki. Sada obsahuje 36 dílků oboustranných destiček s tím, že na jedné straně najdete „puntíky“ a na straně druhé příslušnou číslovku. Velikost každé destičky odpovídá počtu teček. Čím více, tím je kostička delší.

Další postup je už jednoduchý a záleží na vaší kreativitě a znalostí dětí. Menší děti mohou používat stranu s puntíky a pod dlouhou destičku mohou hledat různé kratší destičky a kombinovat je tak, aby nepřesáhly svou délkou tu původní. U starší dětí a dětí, které umí poznávat číslovky, můžete používat opačnou stranu. A sledovat, jaká kombinace čísel vytvoří stejně dlouhou destičku, jako byla ta vzorová

Hravá matematika

Tento článek píšu v době, kdy vrcholí podzimní korona krize, děti už nějakou dobu nechodí do školy a vypadá to, že ještě hodnou chvíli ani chodit nebudou. V této době je podle mě důležité především pro prvňáčky a druháčky, aby se jen nedrilovali u obrazovek počítače (jde to vůbec?) ale aby se jim jakákoliv nová požadující dovednost předvedla jako zábava. A to tyto kostičky mohou poskytnout.

Velkou výhodu vidím v tom, že rodič nemusí u dítěte sedět a trénovat celou dobu s ním. Jakmile dítě uvidí, že je schopno autokorekce (tedy že mu délka kostiček ukáže, zda se rovná a má tedy správné řešení, anebo je některá ze stran delší a někde tedy bude chyba), zvládne zadání řešit samostatněji a často s větší chutí. Napsaný výsledek, který je špatně, vyvolává dvě věci. Dítě ten špatný výsledek vidí, čímž si jej chtě nechtě fixuje. A pokud jej třeba musí gumovat anebo přepisovat, může nabýt dojmu, že dělá chyby a začít o sobě pochybovat. Zatímco kostičky mu pomáhají objevovat správné řešení, rozvíjí jeho touhu po objevu správného řešení a proces je kontinuální do doby, než najde správné toto správné řešení.

Jiné využití

U nás ještě žádného školáka nemáme, ale i tak si u nás destičky našly své „publikum“. Nejstarší syn má téměř 5 let a pozná číslovky, umí spočítat, kolik puntíků je na které destičce. Na řadě tedy jsou principy sčítání a odčítání 🙂 Tohle trénujeme na kostičkách s hodnotami do „5“. Baví jej oddělávat malé kostičky a hledat k výsledku novou, odpovídající kostku.

Nejmladší kluci se zatím na tohle moc nechytají, ale i tak našli způsob, jak si s kostičkami vyhrát. Kromě stavění věží a komínů se velmi osvědčily i jako ohrada pro dinosaury 🙂

Kde se dají destičky sehnat?

Na webu Montessori hračky je k dispozici kromě této konkrétní varianty k dispozici i řada dalších, podobných pomůcek. Hravá matematika je tak dostupná pro všechny děti. A kromě výukových pomůcek najdete na tomto webu i velké množství dalších hraček. O několika z nich jsem už psala dříve – mrknout tak můžete na článek o včelích úlech anebo o našem poznávání Evropy.

Nezapomeňte také, že máte jako mí čtenáři možnost v e-shopu využít slevy ve výši 7% na vaši objednávku, a to po zadání kódu — 3POD307 — v průběhu objednávky.

Montessori nejsou jen hračky

Hned v úvodu jsem zmínila svou slabost pro web Montessori hračky. A má slabost se v letošním roce ještě prohloubila, protože zakladatelky tohoto webu vytvořily PRVNÍ ONLINE AKREDITOVANOU KONFERENCI na témata výchovy a vzdělávání předškolních dětí. Konference nese název „Růst společně“ a koná se kompletně v online prostředí. Začíná v pondělí 9. listopadu 2020 a poběží celý týden. Každý den se zveřejní nová videa a videorozhovory (celkem 16) s odborníky na dětskou duši. Jako velkou výhodu vidím i to, že si můžete ukázky z těchto videí stáhnout a udělat si o celém průběhu konference jasnou představu. Není ani problém se k videím vrátit později, což ocení zejména ty z nás, které těch malých drobků mají doma více a někdy je kumšt zhlédnout denně jedno video, natož třeba několik 😀

Už jste četli i další články?