RECENZE: Kniha „7 návyků šťastných dětí“

Návyky šťastných dětí

Kdo by nechtěl mít doma šťastné děti, že? Trochu nadneseně vám v tom může i kniha „7 návyků šťastných dětí“ od Seana Coveyho. Pokud ovšem čekáte, že se v knize dočtete nějakého „rodičovského návodu“, jak na to, tak vás rovnou trochu zklamu. Kniha nedává návod rodičům, jak ze svých dětí udělat šťastné děti, ale dává návod samotným dětem. Jak se postarat o to, aby z nich byly sebevědomé bytosti spokojené samy se sebou a svými výkony. Pomůže jim získat 7 důležitých návyků a principů, které využijí nejen ve svém raném věku, ale pokud se jim je (s vaší rodičovskou pomocí) povede implementovat do svého života, mohou je provázet až do dospělosti.

7 návyků šťastných dětí

Které návyky by naše děti měly znát?

Kniha nese podtitul „Inspirativní obrázková kniha od syna autora 7 návyků skutečně efektivních lidí“ a z tohoto zmíněné díla přebírá „dospělácké“ návyky a předává je ve zjednodušené a pochopitelné podobě dětem. Které žádoucí návyky to jsou?

1. BUĎTE PROAKTIVNÍ
  2. ZAČÍNEJTE S MYŠLENKOU NA KONEC
  3. TO NEJDŮLEŽITĚJŠÍ DÁVEJTE NA PRVNÍ MÍSTO
  4. MYSLETE ZPŮSOBEM VÝHRA-VÝHRA
  5. NEJDŘÍVE SE SNAŽTE POCHOPIT, POTOM BÝT POCHOPENI
  6. VYTVÁŘEJTE SYNERGII
  7. OSTŘETE PILU

Všechny tyto návyky a jejich vysvětlení najdete v knize pod jednotlivými příběhy, které se všechny odehrávají v lesní vesničce na pomezí Věčných hor. Nechybí zde základní škola, park, kino, ani doupata a jeskyně našich zvířecích hrdinů. Přečíst si tak můžete třeba Jak se veverčák Viktorín nudil, Jak se dikobraz Bodlináč učil do školy anebo Jak kamarádi hráli fotbal s jezevci. Každý příběh v sobě na zhruba 9 stránkách ukrývá jeden z výše uvedených návyků. Na konci příběhu je jedna stránka věnována rodičům. Ti zda najdou sumarizaci příběhu, doplněnou o vysvětlení návyku z jiného úhlu pohledu či návyk dále rozvíjející. Zároveň se zde nachází i otázky, které může rodič dítěti položit a diskutovat s ním nad právě přečteným příběhem. Úkoly, které zde naleznete, umožní dítěti si návyk lépe zafixovat, vyzkoušet si jej a využívat ve svém životě.

Pro koho je kniha určena

Určitě je ideální, pokud už dítě umí číst a má možnost se k jednotlivým příběhům kdykoliv vracet a připomenout si je. Nejde vůbec o to, aby děti uměly vyjmenovat všechny návyky, ale aby pochopily princip daného příběhu. Některé z nich mohou pochopit i mladší děti. My si například často čteme příbeh hned s prvním návykem – BUĎ PROAKTIVNÍ – ve kterém se malý veverčák nudí a hledá za to viníka. Pointa příběhu je ta, že každý je zodpovědný za svou „nudu“ a pokud se nudí, jsou mu nabídnuty možnosti, jak s nudou zatočit. Toto trénujeme s naším čtyřletým synem a po někokaterém přečtení a vysvětlení si už začíná sám hledat činnosti, které by jej mohly zabavit a co více, někdy se snaží zapojit i své mladší brášky. Na jiné příběhy (např. ty o financích) má ještě čas, ačkoliv i ty si pro zábavu čteme také.

Proč právě tyto návyky?

Jak jsem již zmínila výše, kniha vychází z předlohy 7 návyků skutečně efektivních lidí. Návyky, které se zde popisují, vám umožní pracovat cíleně, zbytečně neztrácet čas, ale zároveň pracovat ve spolupráci s ostatními. Jeden z nejdůležitějsích návyků (pro mě osobně) je návyk výhra-výhra. Naše společnost, myšlení a často i výchova k tomuto obvykle nesměřují. I já jsem měla vždy zafixováno, že pokud jeden vyhraje, tak druhý musí zákonitě prohrát. Tento návyk, resp. příběh jej zobrazující, nám ale ukazuje, že tato představa je mylná. Mnohem efektivnější je přemýšlet takovým způsobem, aby na konci byly spokojené obě strany.

Strom návyků. Na obrázku to není vidět, ale zbylé návyky tvoří pevný knem a kořeny stromu. To jsou takové, které umožní dítěti pracovat samo se sebou.

Jak ukazuje i strom návyků, jsou zde vybrané takové návyky, které umožní dítěti rozvíjet samo sebe, svůj charakter a také komunikaci a vycházení s ostatními. Být oblíbeným v kolektivu je pro každého z nás jistě „výhra“ a tyto jednotlivé principy v tom mohou dětem přirozeným způsobem pomoci.

Hodnocení

Osobně velmi oceňuji zasazení všech příběhů do celkového kontextu. Tedy to, že nejde o jednotlivé osamostatněné události, ale o řadu příběhů z jedné konkrétní vesničky, navíc velmi pěkně umístěných do běžného života. Pěkná grafika i mapa vesničky hned v úvodu dětem umožní se se všemi postavami detailně seznámit a prožívat s nimi jejich dobrodružství. Ikdyž se jednotlivé návyky mohou jevit obtížnými i pro dospělé, jejich objasnění v příbězích naprosto přirozené.

Mapa s obydlími všech našich přátel ze Sedmi dubů.

Knihu bych doporučila po děti od 5 let. Rozhodně by neměla chybět v knihovničce žádné rodině, která dbá na všestranný rozvoj svých dětí.

Knihu pro recenzi mi poskytl intenetový obchod Megaknihy, za což velmi děkuji. Z tohoto obchodu mám i „dospěláckou“ verzi 7-mi návyků, o jejich recenzi se s vámi brzy také podělím.